Bureau Veritas gennemfører den første certificering af energiledelse

aug. 24 2019

15/09/11

Bureau Veritas Certification har netop gennemført verdens første ISO 50001-certificering af Thermal Power Station of Reliance Infrastructure Ltd. i Dahanu i Indien. ”Efter at vi har implementeret energiledelsessystemet, er vi blevet langt mere effektive i overvågningen af energiforbruget og mange energispareplaner er indarbejdet i udviklingsplanerne. Den brede tilgang har i høj grad bidraget til fabrikkens flotte resultater i 2010-11” siger Rajendra Nandi, Plant Manager på Reliance Infrastructure, Thermal Power Station i Dahanu, i Indien.

Optimering af drift og miljøhensyn

”Energiledelse handler om, at om at du ved hvor meget energi din virksomhed bruger, hvad I bruger energien på, og hvor energien kommer fra. Når du har et solidt overblik over din virksomheds energiforbrug, kan du vurdere, hvor der kan spares. Til gavn for både miljøet og økonomien” fortæller Lead Auditor Klaus Behrndt.

Certificering er et aktiv for produktions- og forarbejdningsindustrien, hvor der bruges store mængder af energi. ISO 50001 er et gedigent værktøj til at analysere virksomhedens energiforbrug. Med en certificering imødekommer virksomheden samfundets krav om miljøhensyn.

Hvad betyder det for fremtidens grønne virksomheder?

Konkrete målsætninger og fastlæggelse af referencepunkter er helt centrale krav i standarden. Virksomhederne får strukturerede processer der reducerer energiforbruget, og kan dermed let og hurtigt identificere de områder, hvor virksomheden kan spare energi og penge. Samtidig styrkes virksomhedens grønne image, når virksomheden kan vise håndgribelige resultater og bæredygtig udvikling.

Hvis din virksomhed allerede arbejder med energiledelse, er arbejdet ikke spildt. ”Hvis du og din virksomhed allerede arbejder efter den europæiske standard EN 16001, skal I formentlig overgå til ISO 50001 inden for en overgangsperiode, der fastsættes af DANAK og Energistyrelsen”, siger Lead Auditor Klaus Behrndt.

For mere information: Lead Auditor Klaus Behrndt, +45 7731 1000